Головна — Навчально-Методична Лабораторія http://metod.gi.edu.ua Fri, 29 Mar 2024 16:36:08 +0200 uk-ua Ключові компетентності педагога http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/35-kliuchovi-kompetentnosti-pedahoha http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/35-kliuchovi-kompetentnosti-pedahoha Ключові компетентності педагога

Пріоритетне завдання освіти ХХІ століття передбачає орієнтацію на інтереси особистості, які б відповідали сучасним тенденціям суспільного розвитку; створення передумов розвитку творчих здібностей людей; формування здатності адаптуватися до змін, що відбуваються в суспільстві.

Такі завдання потребують трансформації стереотипів формування професійних компетентностей, зміни ціннісних орієнтацій та зародження нових здібностей освітян. Та які б реформи не відбувалися в системі освіти, зазвичай у кінцевому результаті вони зводяться до конкретного виконавця – педагога.

Компетентність розуміють як коло питань, у яких людина добре розуміється не лише під час вивчення предмета, а й за допомогою засобів неформальної освіти, унаслідок впливу середовища. Про підготовку вчителя нової генерації в рамках компетентнісного підходу йдеться в основних документах про освіту.

Зокрема,   у новому законі «Про освіту» компетентність декларована як динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистісних якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.

 Професійна компетентність – це базова характеристика діяльності спеціаліста, вона включає як змістовий (знання), так і процесуальний (уміння) компоненти й має істотні ознаки, а саме мобільність знань, гнучкість методів професійної діяльності і критичність мислення. На основі цього запропоноване таке розуміння професійно-педагогічної компетентності.

Професійно-педагогічна компетентність педагога є складною багаторівневою стійкою структурою його психічних рис, що формуються внаслідок інтеграції досвіду, теоретичних знань, практичних умінь, вагомих особистісних якостей і має окреслені суттєві ознаки: мобільність, гнучкість і креативність мислення.

Компетентнісний підхід в освіті зароджується як спеціальний напрямок у кінці 1960-х - на початку 1970-х років. У 1965 році американський мовознавець Н. Хомський увів термін «компетенція» у понятійний апарат лінгвістики з проблем генеративної граматики.

Педагогічна компетентність - це єдність теоретичної та практичної готовності педагога до здійснення педагогічної діяльності. Проблема педагогічної компетентності цікавила багатьох науковців. На думку Адольфа, компетентний педагог – це такий фахівець, який володіє ґрунтовними знаннями з будь-якого предмета шкільного курсу навчання. Ш. Амонашвілі розглядає педагогічну діяльність як творчий процес.

За аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності педагога.

  1. Інформаційна компетентність, яка передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.
  2. Комунікативна компетентність- це вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (здобувачів освіти, колег, батьків).
  3. Продуктивна компетентність- це вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій педагога на перше місце ставить саме продуктивну компетентність.
  4. Автономізація на компетентність- це здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже викладач перш за все вчиться сам, це вічний учень.
  5. Моральна компетентність- це готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами.
  6. Психологічна компетентність- це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності.
  7. Предметна компетентність, до змісту якої входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих студентів, так і групи в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності.
  8. Соціальна компетентність- це вміння жити та працювати з оточуючими.
  9. Математична компетентність- це вміння працювати з числами, числовою інформацією.
  10. Особисті якості педагога (це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності) - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність.

Слід зазначити, що сучасні науковці розглядають професійну компетентність педагога як сукупність трьох складових компонентів - предметно-технологічного, психолого-педагогічного, загальнокультурного.

Основні показники педагогічної компетентності вчителя - це передусім:

  • особистісні якості, особливо перетворювальні та психологічні;
  • усвідомлення ролі педагога у вихованні громадянина, патріота;
  • безперервне підвищення загальної та професійної культури;
  • пошукова діяльність педагога;
  • володіння методами педагогічного дослідження;
  • конструювання власного педагогічного досвіду;
  • результативність навчально-виховного процесу;
  • активна педагогічна діяльність, спрямована на перетворення особистості як здобувача освіти так і самого педагога.

З огляду на зазначене можна стверджувати, що під професійною компетентністю педагога слід розуміти таку його пошукову діяльність, коли на основі бази знань, умінь, навичок та усвідомленого розуміння своєї ролі в суспільстві, безперервного самовдосконалення й саморозвитку особистості він забезпечує оптимальний варіант організації навчально-виховного процесу з метою формування творчої особистості.

На думку А. Макаренка, оволодіти педагогічною майстерністю може кожний педагог за умови цілеспрямованої роботи над собою. Вона формується на основі практичного досвіду.

Аналіз світових тенденцій у галузі педагогічної освіти засвідчує зростання вимог до педагогічного професіоналізму й особистих якостей педагога.

Основними проблемами, з якими зустрічаються педагоги в цьому тисячолітті, є:

  • постійне ускладнення змісту освіти, гарантування високого рівня освітніх стандартів;
  • ускладнення проблем виховання;
  • безперервне оволодіння прогресивними технологіями навчання й виховання;
  • розв’язання складних професійно-педагогічних проблем, які вимагають інтеграції знань, практичних умінь і навичок з таких суміжних з педагогікою наук, як філософія, психологія, медицина, економіка, кібернетика та ін.;
  • робота в єдиному інформаційному середовищі, що передбачає раціональне використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі.

Усе це може здійснювати тільки педагог із високою професійною компетентністю, розвиненими творчими здібностями, високим рівнем інтелігентності, ерудованості, здібностей до безперервної освіти.


Джерела:

  1. Закон України про освіту від 05.09.2017р.
  2. Пелагейченко В. "Відкритий урок: розробки, технології, досвід". URL: http://osvita.ua/school/method/9170/https://www.pedrada.com.ua/article/1973-yakim-ma-buti-vchitel-novo-ukransko-shkoli?error=1

 

 

]]>
noreply@gi.edu.ua (Кульчинська Наталія Зіновіївна ) НАВЧАЄМОсь Wed, 05 Jan 2022 13:01:57 +0200
Що таке "критичне мислення" і як його розвинути? http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/34-shcho-take-krytychne-myslennya-i-yak-yoho-rozvynuty http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/34-shcho-take-krytychne-myslennya-i-yak-yoho-rozvynuty Що таке

 Щодня перед нами постає чимало питань і проблем, які вимагають відповідей та ефективних рішень. Щоб прийняти оптимальне рішення, слід «увімкнути» так зване «критичне мислення» – це особливо результативний спосіб досягнення мети.

Критичне мислення – термін, який з’явився у науці завдяки філософу Джону Дьюї та його праці «Як ми думаємо» у 1910 році. Загалом же, критичне мислення – це наукове мислення, суть якого полягає в ухваленні ретельно обміркованих та незалежних рішень.

Критичне мислення базується на законах логіки та на розумінні психологічних процесів, які протікають у нашій свідомості. Критичним мислителям властиве скептичне ставлення до всього.

Поняття «критичне мислення» в сучасній педагогіці

З прагматичної точки зору критичне мислення розглядається як науковий підхід до розв'язування широкого кола проблем — від буденних до професійних.

Такий тип мислення потрібен для вирішення неординарних практичних завдань. Коли перед нами постають реальні проблеми, які неможливо вирішити за допомогою наявних знань та умінь, тоді ми залучаємо принципи, стратегії та процедури критичного мислення. Це відбувається під час розв'язування проблемних задач, формулювання висновків, ймовірнісної оцінки та ухвалення рішень. Ф. Станкато зазначав, що критичне мислення — це формулювання суджень відносно правдивості та реальності заяв або відповідей щодо розв'язання проблем.

Безперечно, впровадження навчання, орієнтованого на розвиток критичного мислення, є нагальною методичною проблемою сучасної освіти. ХХІ ст. стане часом, коли саме розумові здібності окремих людей, а не природні ресурси, капітал і технології, визначатимуть вирішальну грань між успіхом і невдачею, між лідерами та веденими. Уміння критично мислити забезпечує науково-технічний і суспільний прогрес та є запорукою демократії, а освіта відіграє в його розвитку першорядну роль.

Отже, основне призначення критичного мислення — це розв'язання проблем (завдань), а головним результатом критичного мислення є судження.

Висунення гіпотез — це одне з ключових умінь в критичному розмірковуванні, оскільки наявність проблеми передбачає формулювання припущень щодо її розв'язку.

Людина, яка володіє критичним мисленням:

  • легко знаходить потрібну й важливу інформацію, може її перевірити;
  • уважно вивчає усі можливості;
  • прискіпливо оцінює кожен варіант й робить власний вибір;

Критично мислячі люди:

  • інтелектуально незалежні;
  • чесні самі з собою;
  • ними неможливо маніпулювати;

Вони уміють:

  • перемагати сумніви;
  • ставити правильні запитання;
  • шукати і бачити зв’язки між явищами і вчинками людей;
  • вибудовувати судження на доказах;

Три інструменти для розвитку критичного мислення

  • Лупаце презумпція хибності. Усе почуте, прочитане чи навіть побачене варто піддавати сумніву.
  • Дзеркало знадобиться, щоб пам’ятати, що ми бачимо світ через власне відображення. Вивчайте когнітивні викривлення і не давайте їм заманити вас у пастку.
  • Ваги потрібні, щоб ставати на бік опонента. Цей метод добре використовувати у командній роботі, зокрема у компаніях. Щоб потренуватися, сформуйте дві команди з протилежними точками зору на певне питання і влаштуйте дебати, де треба відстояти не власну позицію, а довести правильність точки зору опонента.

Також варто розуміти, що важливими є як критичне мислення, так і комунікативні навички. Обидва явища напряму поєднані один з одним.

Технологія формування критичного мислення передбачає:

  • акцент на пошук і самостійне отримання знань;
  • активне використання попереднього досвіду і знань;
  • заохочення висловлювань власної точки зору, власної позиції, обмін думками на всіх рівнях взаємодії;
  • створення умов для аргументації зроблених висновків, суджень, позицій;
  • стимулювання спроб перевірки і застосування нових знань і досвіду.

Роль викладача:

  • спрямовує зусилля здобувачів освіти на пошук рішення;
  • зіштовхує різні судження;
  • створює умови для прийняття самостійних рішень;
  • готує нові проблемні пізнавальні ситуації всередині вже існуючих.

Висновки

  • Критичне мислення — це мислення, що характеризується самовдосконаленням, такий тип мислення є науковим за своєю суттю. Саме наукове мислення, яке постійно самовдосконалюється, забезпечує науково-технічний та суспільний прогрес.
  • Педагогічна діяльність спрямована на побудову прогресивного інформаційного суспільства, і в цьому сенсі навіть один шкільний клас, навчений основам критичного мислення, є кроком у напрямку досягнення цілей.

]]>
noreply@gi.edu.ua (Кульчинська Наталія Зіновіївна ) НАВЧАЄМОсь Tue, 21 Dec 2021 13:52:34 +0200
Рефлексія в педагогіці http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/33-refleksiia-v-pedahohitsi http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/33-refleksiia-v-pedahohitsi Рефлексія в педагогіці

Дж. Локк вважав рефлексію ключем особливого знання, коли спостереження спрямовується на внутрішні аспекти свідомості.

Для Лейбніца рефлексія являє собою не що інше, як інтерес до того, що в нас відбувається.

За Д. Юму, ідеї – це рефлексії над враженнями, що придбані ззовні.

Що таке рефлексія?

Слово рефлексія походить від латинського слова «reflecto» – звертати назад, від якого утворено французьке слово «reflexio» – роздум.

Рефлексія – це здатність направляти розумовий процес на власну свідомість, поведінку, накопичені знання, вчинені та майбутні дії. Говорячи простою мовою, рефлексія є здатністю людини заглянути в себе. Причому заглянути можна не тільки в свою, але і в чужу свідомість.

Рефлексувати – це фокусуватися і осмислювати зміст власної свідомості.

Рефлексія в психології

У психології рефлексія відіграє ключову роль, оскільки є однією з форм самоаналізу. Рефлексія в психології – це звернення свідомості індивіда до аналізу власних думок і досконалих вчинків.

Навіщо потрібна рефлексія?

Людині рефлексивна діяльність дає:

  • контроль власного мислення;
  • оцінка, критика та аналіз своїх думок на логічність і обґрунтованість;
  • вичленення токсичних і непотрібних думок для подальшої санації;
  • перетворювати приховані думки в явні для глибокого самопізнання;
  • осмислення своєї поведінки в конкретних ситуаціях;
  • вибір власної позиції замість коливань та багато іншого.

З вищевикладеного стає зрозуміло, що рефлексуючи, людина росте в розумінні себе, самоконтролі та найголовніше – здатна до змін.

Що ж таке рефлексія в педагогіці?

Поняття рефлексії почало активно застосовуватися в рамках педагогіки тільки в останні кілька десятків років. Цей факт знаходить додаткову незвичайність, якщо враховувати те, що педагогіка за своєю суттю є поняттям, яке носить рефлексивний характер.

Рефлексія спостерігається в прагненні педагога подивитися на процес навчання очима учнів, оцінити те, що відбувається з їх точки зору і намагатися враховувати її та внутрішній світ вихованців надалі.

Взаємодіючи з дитиною, педагог оцінює свої дії в рамках організації процесу в якості одного з учасників даної взаємодії. В ході педагогічної рефлексії педагог дивиться на те, що відбувається з боку колег-педагогів і вихованців, розглядає власну діяльність з точки зору певної педагогічної ситуації та технологій, а також ідентифікує себе з вмістом педагогічної взаємодії.

Педагогічний процес в практичному сенсі передбачає обмін діяльністю, що відбувається між педагогом і вихованцями, з цієї причини існують так звані рефлексивні компоненти.

Рефлексивні компоненти – це основні компоненти, які включає в себе педагогічна рефлексія:

  • рефлексію діяльності учнів педагогом;
  • рефлексію педагогом власної педагогічної роботи;
  • рефлексію педагогічної взаємодії педагогом;
  • рефлексію учням власної діяльності;
  • рефлексію діяльності педагога учням;
  • рефлексію учням взаємодії з педагогом.

Педагогічний процес здійснюється педагогом з метою розвитку вихованців, з цієї причини кожна зі складових елементів рефлексії в педагогічному процесі ґрунтуються на прямій рефлексії вихованця власної діяльності в наведеному процесі. Цей факт робить доцільним процеси рефлексії взаємодії та рефлексії роботи педагога.

20 питань педагогічної рефлексії

Питання студентам

  • Чи допомогла вам ця тема краще зрозуміти інші теми? Чому?
  • Якщо ми знову проходитимемо цю тему, що я можу зробити по-іншому, щоб допомогти вам дізнатися більше чи краще?
  • Чому це заняття було успішним чи неуспішним?
  • Що вам сподобалось у цьому занятті?
  • Що вам не сподобалось у цьому занятті?

Питання для роздумів про оцінку та виставлення оцінок

  • Мої оцінки відображають навчання студентів або просто навички виконання завдання та запам'ятовування?
  • Чи всім студентам корисний цей метод/завдання? Хто робить, а хто ні? Чому?
  • Чому я вибрав цей метод/дія для висвітлення цієї теми?
  • Як я можу дізнатися, що мої студенти навчаються?
  • Які нові стратегії я можу спробувати пізніше, які можуть принести користь студентам?

Питання для роздумів про управління аудиторією

  • Чи можу я дати своїм студентам можливість робити свій вибір?
  • Чи знаю я своїх студентів поза аудиторією? Чи знаю я щось про їхнє особисте життя?
  • Чи може попереднє навчання моїх очікувань або розробка правил/процедур допомогти вирішити мої проблеми в аудиторії?
  • Чи допомагають мої стосунки з студентами навчатись, чи заважають їм?
  • Чи було моє сьогоднішнє ставлення до аудиторії ефективним для навчання студентів?

Запитання-відповіді для підвищення кваліфікації вчителів

  • Як я можу підтримати своїх колег у навчанні їхніх студентів?
  • У яких аспектах я ще можу покращити своє навчання?
  • Що заважає покращити ці аспекти?
  • Які можливості покращити себе як педагога?
  • Чи показують мої дії як педагога, що я пишаюся своєю роботою?

 

Джерела

https://pyrogiv.kiev.ua/refleksiya-shho-ce-v-psixologi%D1%97/

https://www.bookwidgets.com/blog/2019/02/how-to-become-a-reflective-teacher-the-complete-guide-for-reflection-in-teaching

 

]]>
noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) НАВЧАЄМОсь Mon, 20 Dec 2021 11:14:25 +0200
Що таке Hard та Soft Skills? http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/32-hard-soft-skills http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/32-hard-soft-skills hard and soft skills

 Soft skills (з англ.– «м’які навички» або «гнучкі навички») дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та напряму, в якому працює людина.

В психології їх відносять до соціальних навичок:

  • вміння переконувати,
  • знаходити підхід до людей,
  • бути лідером,
  • міжособистісне спілкування,
  • ведення переговорних процесів,
  • робота в команді,
  • особистісний розвиток,
  • управління часом,
  • ерудованість, креативність тощо.
  • Hard skills (з англ – «тверді навички») – технічні навички, пов’язані з діяльністю, яка виконується, в області формалізованих технологій: діловодство, логістика, метод сліпого друку, керування автомобілем, програмування тощо.

    Оскільки такі навички стійкі, їх легко побачити, виміряти та зіставити з конкретними конструкціями, вони входять до переліку вимог, викладених у посадових інструкціях, легко піддаються розкладанню на ряд простих операцій.

    Найчастіше жорсткі навички отримують на курсах, семінарах та виконуючи конкретний вид роботи.

    Серед жорстких навичок можуть бути:

    • знання іноземної мови;
    • швидкість набору тексту;
    • програмування.
    • математичні навички;
    • Хмарні обчислення;
    • Наукові обчислення;
    • Створення відео;
    • Штучний інтелект;
    • UX-дизайн тощо

     Якщо говорити про освіту, то для сучасного та успішного педагога варто виділити такий набір навиків:

    Hard skills - це базові компетенції, які сприяють досягненню високих результатів у процесі виконання професійної діяльності. До них можна віднести систему професійних компетенцій, що поєднує загальнодидактичні і спеціальні фахові знання, наприклад:

    1. володіння навчальним матеріалом;
    2. вміння грамотно подавати інформацію,
    3. вміння чітко планувати навчальні заняття,
    4. керувати діяльністю здобувачів освіти під час заняття тощо.

    До Soft skills варто віднести такі компетентності як готовність, здатність та можливість особистості діяти у мінливих ситуаціях, спираючись на власний досвід та інтуїцію:

    • вмінням переконувати, знаходити підхід до людей;
    • навик міжособистісного спілкування;
    • ерудованість, креативність;
    • комунікаційна взаємодія;
    • високий рівень самоорганізації тощо.

    Отже, володіння даними поняттями та розуміння різниці між ними допоможе вам сформувати власний набір навиків, необхідних для підвищення ефективності професійної діяльності та конструктивної взаємодії як з колегами, так і здобувачами освіти.

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) НАВЧАЄМОсь Wed, 08 Dec 2021 18:03:17 +0200
    Хто такий фасилітатор? http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/30-khto-takyi-fasylitator http://metod.gi.edu.ua/resursy/navchayemos/item/30-khto-takyi-fasylitator Хто такий фасилітатор?

    Фасиліта́ція (від англ. facilitation — допомога, полегшення, сприяння) — це організація процесу колективного розв'язання проблем у групі, який керується фасилітатором (ведучим, керівником).

    Це одночасно процес та сукупність навичок, які дозволяють ефективно організовувати обговорення складної проблеми без втрат часу та за короткий термін виконати усі заплановані дії із максимальним залученням учасників процесу.

    Фасилітація відрізняється від простого управління тим, що вона не має директивного характеру. Якщо при традиційних формах управління суб'єкт змушує учасників групи виконувати власні інструкції та розпорядження, то у випадку з фасилітацією її суб'єкт має поєднувати у собі ознаки керівника, лідера та учасника процесу.

    Види фасилітації

    • Психологічна фасилітація — процес управління і одночасно конструкції/реконструкції керованої системи. При цьому подальший процес є вірогіднішим, нелінійним та незворотним, що відповідає природі особистісної зміни. Психологічна фасилітація обумовлена парадоксальним контролем над процесом самореконструкції та самоорганізації відкритої динамічної системи особистості.
    • Педагогічна фасилітація — специфічний вид педагогічної діяльності вчителя, яка має за мету допомагати дитині в усвідомленні себе як самоцінності, підтримувати її прагнення до саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення, сприяти її особистісному зростанню, розкриттю здібностей, пізнавальних можливостей, актуалізовувати ціннісне ставлення до людей, природи, національної культури на основі організації допоміжного, гуманістичного, діалогічного, суб'єкт-суб'єктного спілкування, атмосфери безумовного прийняття, розуміння та довіри.
    • Соціальна фасилітація — це поліпшення якості виконання деяких простих і добре засвоєних операцій при присутності інших людей. Це явище зафіксоване в кінці XIX ст. у дослідженнях французького фізіолога К. Фере, у подальшому досліджувалось В. М. Бехтерєвим (було доведено, що присутність глядачів полегшує виконання простих, механічних дій, та погіршує виконання складних).
    • Спортивна фасилітація — це пошук, підтримка і посилення ефективних процесів організації як команди в цілому, так і окремих спортсменів.
    • Екофасилітація — це процес управління відкритою динамічною системою особистості з метою підтримання її у стані саморозвитку.

    Процесинг

    Процесинг — це діяльність фасилітатора по зміні клієнта; робота з проблемою клієнта та її перетворення.

    Перетворювальний процесинг — це система принципів і технік, які допомагають людям змінити свій розум, впоратися із несприятливими сторонами свого життя і отримати від життя якомога більше того, чого вони хочуть.

    Отже, хто такий фасилітатор?

    Фасилітатором є фахівець, який не зацікавлений у підсумках обговорення, не представляє інтереси жодної з груп-учасників і не бере участі в обговоренні, але несе відповідальність за якісне виконання завдань.

    Фасилітатор — людина, яка забезпечує успішну групову комунікацію.

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) НАВЧАЄМОсь Wed, 08 Dec 2021 08:24:18 +0200
    Безпека в цифровому середовищі http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/29-bezpeka-v-tsyfrovomu-seredovyshchi http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/29-bezpeka-v-tsyfrovomu-seredovyshchi Безпека в цифровому середовищі

    Питання безпеки в цифровому середовищі сьогодні надзвичайно актуальне. Інциденти, пов’язані з інформаційною безпекою, останнім часом почали відбуватися частіше. Враховуючи те, що кожного дня цифрове середовище ускладнюється і залежність від даних та взаємодії у мережі зростає, розвиток стійкості до кіберзагроз ще ніколи не був настільки важливим.

    ЗАХИСТ КОМП’ЮТЕРА ВІД ВІРУСІВ

    Скористайтеся антивірусною програмою від зловмисного програмного забезпечення. Інсталяція програми захисту від зловмисного програмного забезпечення та регулярне її оновлення допоможуть захистити комп’ютер від вірусів та інших програм, створених зловмисниками. Програми захисту від зловмисного програмного забезпечення виявляють віруси, шпигунське та інше зловмисне програмне забезпечення, яке намагається проникнути до електронної пошти, операційної системи або файлів. Нові загрози можуть з’являтися щодня, тому слід частіше перевіряти наявність оновлень на веб-сайті виробника програми захисту від зловмисного програмного забезпечення.


    Захисник Windows – це безкоштовна програма захисту від зловмисного програмного забезпечення, яка входить до складу Windows. Її можна автоматично оновлювати за допомогою служби Windows Update. Крім того, можна переглянути список постачальників програмного забезпечення для безпеки користувачів, щоб знайти антивірусні програми, які працюють із Windows.

    Активуйте службу Windows Update, щоб система Windows автоматично отримувала ці оновлення. 

    Регулярно оновлюйте Windows. Корпорація Майкрософт періодично випускає спеціальні оновлення системи безпеки, які допомагають захищати комп’ютер. Ці оновлення допомагають захистити комп’ютер від вірусів та інших атак зловмисних програм, закриваючи можливі прогалини в системі безпеки.

    Будьте в курсі останніх проблем із безпекою

    Оновлення для системи безпеки Windows допомагають захистити комп’ютер і конфіденційність від нових і поточних загроз

    Оновлення антивірусного програмного забезпечення

    Щоб ефективно захищатися від нових вірусів, потрібно регулярно оновлювати антивірусне програмне забезпечення. Більшість антивірусних програм оновлюються автоматично, але ви також можете оновити їх уручну.

    У склад ОС Windows (крім 10) не входить жодне антивірусне програмне забезпечення, але вона часто виявляє та відстежує антивірусне програмне забезпечення, яке інсталювали ви або виробник комп’ютера. Зазвичай стан антивірусного програмного забезпечення відображається в Центрі підтримки.

    1. Щоб відкрити Центр підтримки, натисніть кнопку Пуск  , виберіть елемент Панель керування, а потім у розділі Система та безпека виберіть елемент Перевірити стан комп’ютера.
    2. Клацніть кнопку зі стрілкою  поряд із розділом Безпека, щоб розгорнути його.
    3. Якщо ОС Windows виявила будь-яке антивірусне програмне забезпечення, воно відобразиться в списку Захист від вірусів.
    4. Натисніть кнопку Оновити.

     

    ЗАХИСТ В МЕРЕЖІ INTERNET

    Слідкуйте за адресним рядком

    Ваш браузер має використовувати HTTPS, а не HTTP. Цей протокол більш безпечний, ніж HTTP, він шифрує всю інформацію та захищає від атак. Можна встановити HTTPS Everywhere та змусити сайти використовувати захищений протокол всюди, де це можливо. А якщо не хочете додаткових розширень, слідкуйте, аби HTTPS обов’язково був в адресному рядку сайтів, де ви залишаєте дані банківської карти.

    Створюйте складні паролі

    Щодня заходимо на Facebook та перевіряємо робочу пошту. Користуємось онлайн-банкінгом та купуємо речі в інтернеті. Використовувати один пароль для всіх акаунтів – просте, але й легковажне рішення. Можна вигадувати і записувати паролі у блокноті – це надійніший та складніший спосіб. Однак, є менеджери паролів, які допоможуть генерувати складні та унікальні паролі для кожного сайту, тримати їх в одному місці.

    Ми радимо спробувати 1password – тут можна створити особистий, сімейний або бізнес-акаунт. А ще в додатку є електронний гаманець, який зберігає всі твої кредитки.

    LastPass – ще один застосунок, де ви створите паролі для всіх акаунтів. Тут зручний інтерфейс, крім того – ви зможете швидше купляти товар в онлайн-магазинах та ділитися паролями із близькими за допомогою безпечного каналу.

    Або ж обирайте KeePass – у цього менеджера паролів не найсучасніший інтерфейс, проте на сайті можна знайти різні версії під будь-яку операційну систему. Крім того – у цього застосунка відкритий код, його можна перевірити на вразливість.

    Використовуйте двофакторну аутентифікацію

    Профіль Google постійно прохає вас налаштувати подвійне підтвердження входу. Найчастіше це смс-повідомлення або дзвінок. Але надсилання даних за допомогою смс незахищене – інформацію з цього каналу найлегше перехопити. У глобальної мережі SS7, якою користується більшість мобільних мобільних операторів світу є багато больових точок. Сигнальний телефонний протокол був розроблений більш ніж 40 років тому. Замість каналу СМС спробуйте Google Authenticator та підтверджуйте вхід до акаунту за допомогою безпечного застосунку.

    Використовуйте блокувальник спливаючих елементів у браузері

    Спливаючі вікна – це невеликі вікна в браузері, які відображаються поверх веб-сайту, який ви переглядаєте. Хоча більшість із них створено рекламодавцями, вони можуть містити зловмисний або небезпечний код. Блокувальник спливаючих елементів може заблокувати відображення деяких або всіх спливаючих вікон.

    Закривайте випливаючі вікна клавішами Alt+F4

    Ніколи не клікайте «Згоден», «Ok», «No» або Х для закриття небажаного вспливаючого вікна — ви можете випадково встановити шкідливе програмне забезпечення. Найкращий шлях закрити таке вікно — комбінація клавіш Alt+F4. Також можливо встановити фільтр випливаючих вікон (pop-up filter).

    Розділяйте облікові записи

    Наприклад, у нас є поштові скриньки окремо для роботи і для дому. Якщо зламали нашу домашню скриньку, то не отримали доступ до робочої, і навпаки. Особливо гостро це стосується електронної скриньки для банківських карток. Рекомендуємо створити окрему електронну скриньку для банківських карток та ніде, крім банку, її не вказувати.

    Не відкривайте повідомлення та незнайомі файли, які ви не очікуєте

    Чи траплялось вам неочікувано отримати подвідомлення з прикріпленим файлом з гіперпосиланням, або запрошення увійти в систему? Будьте пильними та не відповідайте на такі повідомлення, навіть, якщо ви знаєте відправника. Приймайте тільки ті повідомлення, які ви очікували отримати. Ніколи не залишайте спам, видаляйте його.

    Встановлюйте програмні продукти тільки з офіційних джерел

    Програмні продукти для вашого комунікатора та планшету також можуть містити шкідливі програмні продукти. Тому, встановлюйте програми, дотримуючись ліцензій на їх використання, та тільки з легальних сайтів. Читайте відгуки інших користувачів перед встановленням, якщо вони доступні.

    Перевіряйте адреси веб-сайтів

    Перевіряйте веб-адресу (URL) та сертифікат (замок в адресному рядку вашого браузеру), щоб визначити, чи не підроблений сайт ви відвідуєте. Немає зображення замка? Не вводьте чутливої інформації на цьому веб-сайті. Також, використовуйте закладки для веб-сайтів, які ви часто відвідуєте. Також будьте уважні, відкриваючи абревійовані посилання, які часто використовуються у соціальних мережах.

    Видаляйте історію з браузера та кеш

    Коли ви працюєте в інтернеті, то сайти, на які ви заходите, відправляють на ваш комп’ютер невеличкі файли, щоб знати, що це були ви, та відповідно індексують усі ваші дії.  Наприклад, CCleaner – це програма, за допомогою якої можна видаляти такі тимчасові файли. Це потрібно для того, щоб людина, яка працюватиме на комп’ютері після вас, не могла подивитись, що саме ви шукали, тобто щоб ви були більш анонімними.

     

    ЗАХИСТ В МЕРЕЖАХ WI-FI, BLUETOOTH

    Не підключайтесь до громадського WiFi

    Звичайно, ви хочете завжди бути на зв’язку. І там, де немає сигналу мобільного інтернету обираєте WiFi-з’єднання. Громадські мережі не завжди захищені паролем, іноді від вас вимагають зареєструватись та зайти на сайт. Але деякі мережі відкриті для всіх користувачів без додаткових дій. Підключатись до відкритого WiFi – погана ідея. Хакери можуть створити мережу – двійника із такою ж назвою та перехопити ваші дані. Краще пошукайте місце, де є мобільний інтернет.

    Використовуйте технології VPN (Virtual Private Network — віртуальна приватна мережа) при підключенні до публічного Wi-Fi. VPN – це тунель від вашого ПК до іншого комп’ютера, а потім до мережі Інтернет. По суті, це створення надійного тунелю, що захищає ваші дані в ненадійній мережі. Наприклад, є VPN-сервіс TunnelBear – це соціально відповідальний бізнес, тому, якщо ви напишете, що ви активіст чи журналіст з Україні, то вони нададуть вам знижку. VPN-сервіс можна створити самостійно (купуєте сервер, підключаєте Open VPN). Якщо ми не можемо зробити це власноруч, то купуємо підписку на VPN. В браузері Opera є VPN, який пересилає ваш веб-трафік через сервери Opera. Відмінність полягає в тому, що стандартний VPN пропускає увесь трафік. Наприклад, ви підключаєтесь до публічного Wi-Fi, заходите в поштову скриньку, на сайт новин і т.д. Люди, які тут працюють, бачать, що користувач №1 увійшов в соціальну мережу, потім почитав новини – увесь трафік відкритий через точку доступу. Якщо ви бажаєте приховати цю інформацію, то купуєте VPN та користуєтесь в таких випадках.

    Не використовуйте чужі знімні пристрої, таких як USB, жорсткі диски тощо

    Зарядки для смартфонів і інших гаджетів, які все активніше з’являються в громадських місцях, можуть являти собою серйозну загрозу для ваших персональних даних – кажуть експерти, які не рекомендують використовувати USB-порти, розташовані у громадських місцях.

    «Хакерські технології досягли такого неймовірного рівня розвитку, що зловмисникам, які запросто змінюють модифіковацію громадських портів для підзарядки смартфонів, необхідно лише дочекатися, поки жертва просто підключить свій гаджет до такої точки. Все інше – справа техніки», – повідомляють експерти організації Authentic8.

    Справа в тому, пояснюють експерти, що той порт, який ви використовуєте для підзарядки смартфона, може, при цьому, і передавати дані – цим і користуються підступні хакери, що викрадають конфіденційну інформацію.

    Таким чином «Час-дій» радить рівнянам та всім користувачам телефонів, які заряджають їх у громадських місцях, все таки перейти на Power Bank або ж мати в наявності USB-кабель, який  має функцію тільки зарядки телефону, і ні в якому разі передачі інформації.

     

    Списки використаних джерел

    1. http://finpost.com.ua/news/9310
    2. https://support.microsoft.com/uk-ua/help/17228/windows-protect-my-pc-from-viruses
    3. https://beetroot.academy/en/blog/general/5-shlyahiv-zahistu-osobistih-danih-v-interneti
    4. http://nncit.tneu.edu.ua/10-prostih-porad-dlya-bezpeki-u-merezhi-internet/
    5. https://vn.20minut.ua/IT-novyny/pravila-zahistu-pri-pidklyuchenni-do-bezkoshtovnoyi-wi-fi-merezhi-10272710.html
    6. https://www.epravda.com.ua/columns/2020/03/18/658214/
    7. https://chasdiy.org/initiatives/hromadski-zariadky-nebezpeka-na-kozhnomu-krotsi.html
    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) Професійний розвиток Fri, 19 Jun 2020 11:44:10 +0300
    Інтегроване навчання – провідний тренд сучасної біологічної освіти http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/25-intehrovane-navchannia-providnyi-trend-suchasnoi-biolohichnoi-osvity http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/25-intehrovane-navchannia-providnyi-trend-suchasnoi-biolohichnoi-osvity Інтегроване навчання – провідний тренд сучасної біологічної освіти

    Проблема впровадження інтеграції в освітній процес важлива і актуальна. Її актуальність продиктована новими соціальними запитами, що висуваються до освітніх закладів і обумовлена змінами в сфері науки і виробництва.

    Перед сучасною системою освіти стоїть завдання сформувати інтелектуально розвинену, високоосвічену та професійно-конкурентну особистість, яка б володіла цілісним уявленням про світ, розуміла глибину зв’язків процесів та явищ, на які опирається цей світ.

    Предметна роз'єднаність стає однією з важливих причин фрагментарності та розірваності світогляду випускників. Це є найбільш небажаним в умовах сучасного світу, коли переважають тенденції до інформаційної, політичної, економічної та культурної інтеграції. Таким чином, самостійність предметів, їх слабкий зв'язок один з одним породжують серйозні труднощі у формуванні цілісної картини світу, тобто це є перешкодою органічному сприйняттю культури загалом.

    Інтеграційні процеси в освіті останніми роками посідають щораз важливіше місце, оскільки вони спрямовані на реалізацію нових ідеалів – формування цілісної системи знань і вмінь особистості, розвиток їх творчих здібностей та потенційних можливостей.

    Ідея інтегрованого навчання актуальна, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти, конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої цілі, творчо самостверджуватися в різних соціальних сферах.

    Впровадження інтеграції в освітній процес дає змогу:

    • «спресувати» споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми, усунути дублювання у вивченні ряду питань;
    • ущільнити знання, тобто реконструювати фрагмент знань таким чином, засвоєння якого вимагає менше часу, проте породжує еквівалентні загальнонавчальні та технологічні уміння;
    • опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, досягти цілісності знань;
    • залучати учнів/студентів до процесу здобуття знань;
    • формувати творчу особистість учня/студента, його здібності;
    • дати можливість учням/студентам застосовувати набуті знання з різних навчальних предметів у професійній діяльності.

    На інтегрованих уроках/заняттях формуються наступні компетенції:

    • ціннісно-смислові (розуміння мети уроку/заняття, важливості вивчення теми);
    • загальнокультурні (культура мовлення, почуття гідності, історичні дані про світ);
    • інформаційні (робота з комп’ютером, вміння самостійно підбирати необхідний матеріал);
    • комунікативні (вміння працювати в групах, вислуховувати, спілкуватися, лояльно відноситися до людей з іншою точкою зору).

    Із досвіду проведення інтегрованих занять з біології можу сказати, що це сприяє кращому розумінню суті процесів, явищ, біологічних об’єктів, розширює світогляд та дає можливість зрозуміти зв’язки, побачити цілісну картину світу.

    Впровадження інтегрованих занять розпочала ще в 2015 році, коли ми з студентами Галицького коледжу імені В’ячеслава Чорновола взялися за проект «Клітина та персональний комп’ютер». Мій перший досвід використання інтегрованого навчання базувався на здобутті знань студентами не лише про живі клітини, а і про елементарну будову комп’ютера. Це - інтеграція біології та інформатики.

    Творчість, адаптивність, критичне мислення та співпраця – дуже цінні навички. Коли мова йде про набуття цих навичок в групі, інтегроване навчання є надзвичайно ефективним підходом, оскільки допомагає студентам усвідомити важливу роль взаємодії один з одним у реальному житті.

    У 2016 році спільно із викладачем хімії ми розробили та втілили в життя інтегроване заняття біологія-хімія на тему «Біосинтез білків». Заняття мало подвійну мету:

    • для студентів: сформувати знання про генетичний код, навчитись ним користуватись; розглянути етапи синтезу білків; використовуючи міжпредметні зв’язки з біології та хімії, з’ясувати роль амінокислот, ДНК, РНК, АТФ та інших органічних речовин в процесі пластичного обміну; сформувати уявлення про матеріальну єдність органічного світу, діалектичні уявлення про організацію речовини від простої до складної.
    • для присутніх вчителів: показати використання технологій, методик, інтерактивних ігор та прийомів на занятті.

    Тобто, з одного боку це заняття було для студентів, а з іншого – це був своєрідний майстер-клас для вчителів.

    Під час заняття використано:

    • технології: мультимедійні, інформаційно-комунікаційні, скайп, кейс, проект, інтелект-карти;
    • інтерактивні ігри та прийоми: звернись до сусіда, шматки торту, понятійний якір, парочки, часова лінія, стрілецька мішень, колаж;
    • методи: мозковий штурм, планування дій, робота з підручником, розповідь, бесіда, демонстрація, читання поезії та інші.

    Таке заняття надзвичайно насичене, цікаве, воно розширює світогляд, виходить за рамки традиційного. Студенти мали можливість підсилити власні навички, що базуються на грамотності в науці, описуючи, пояснюючи, запитуючи, аналізуючи, обговорюючи та беручи участь у діалозі щодо концепцій науки через вправи, читання, ігри.

    У цьому навчальному році проведено масштабне інтегроване заняття на тему «Фотосинтез».

    Фотосинтез – це явище яке має надзвичайну роль для людства, тому хотілось розкрити його не лише як біологічний процес. Для організації та проведення такого заняття запрошено вчителів інших дисциплін.

    Заняття проводилось за кейс-технологією. Студентам підготовлено та роздано робочі зошити. Під час проведення заняття використано мультиборд, що дало змогу підсилити ефект сприйняття інформації та візуалізувати навчальні матеріали. Заняття розпочалось із вислову Метью Белламі «Світом править любов? Дурниці. Світом править фотосинтез». Саме цей вислів підштовхнув усіх задуматись над масштабністю та важливістю даного процесу. Першою дисципліною, яка розпочала розкриття фотосинтезу, виступила українська мова. Вчитель української мови виконала 3-хвилинну вправу «Розбір слова». Студенти спільно із вчителем розібрали слово фонетично, морфологічно та розглянули його лексичне значення. Після цього вчитель історії розповіла цікаву історію відкриття цього явища Джозефом Прістлі. Така історична довідка зацікавила студентів до вивчення матеріалу. Після такого короткого вступу ми перейшли до безпосереднього вивчення суті процесу фотосинтезу, виконали вправи на пригадування будови хлоропластів, розглянули світлову та темнову фази, реакції, що відбуваються, та записали сумарне рівняння фотосинтезу. Ця частина заняття була традиційна і найтриваліша, і, після цього ми перейшли до хімії. Неможливо вивчати біологію без хімії, адже хімічні сполуки про які вчить хімія будують наш організм, входять до складу компонентів клітин, беруть участь у всіх процесах, що регулюють живий організм. У цій частині студенти пригадали назви та формули органічних сполук, згадали класифікацію вуглеводів (адже кінцевим результатом фотосинтезу є саме вуглеводи).

    Біологія та хімія є дійсно тісно пов’язаними навчальними дисциплінами, однак поряд завжди стоїть фізика, про яку не згадати під час вивчення фотосинтезу неможливо. Вчитель фізики не пояснюючи теорії продемонстрував дослід, який підтвердив те, що сонячні промені (світло) дають енергію. Для демонстрації досліду використано документ-камеру, яка дала можливість побачити дослід на екрані в «живому» його виконанні.

    Оскільки фотосинтез, це процес утворення кисню, який споживають аеробні організми, варто звернутись до екології. Вчитель екології у стислій формі показала значення цього процесу для нашої планети, розкрила космічну роль рослин, про яку так багато писав К.Тімірязєв.

    Також, на занятті був присутній вчитель географії, який разом з учнями пригадав склад атмосферного повітря. Розглянув чинники які його забруднюють.

    Найцікавішим для студентів виявилась астрономія. Вчитель астрономії зумів зацікавити їх запитанням «Який би колір мали рослини на інших планетах?». Виявилось, що все залежить від довжини та спектру хвиль світлових променів, тому рослини на нашій планеті саме зеленого кольору, а на інших могли б бути чорного.

    Ліричним відступом став вірш про фотосинтез з української літератури та весела пісенька про фотосинтез з іноземної мови. Прослухавши вірш студенти виконали кілька вправ та пригадали іноземну мову. Окремо в кінці заняття згадано про мистецтво, про дивних рослин, красиві ландшафтні дизайни, які надихають творчих людей робити шедеври.

    Матеріали до заняття ви можете переглянути за посиланням https://wp.me/p7XBWA-l7

    Звичайно, що за таким принципом неможливо провести кожне заняття, та один раз в рік чи семестр варто.

    То в чому суть таких занять? Для чого їх проводити?

    Інтеграція пожвавлює навчальний процес, економить навчальний час, позбавляє від перевтоми. Інтегровані заняття більш цікаві, тому що не кожний день на занятті присутні два вчителі одночасно, вони допомагають вирішувати більшу кількість задач, використати різні методи і форми навчання, інформаційно-комунікаційні технології, педагогічні програмні засоби навчання.

    Застосування в освітньому процесі інтегрованих технологій та інтерактивних форм і методів навчання сприяє формуванню навичок і вмінь студентів/учнів, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, активної взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Це така організація навчання, за якої не можлива не участь студента/учня в колективному процесі пізнання, співнавчання, взаємонавчання.

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) Професійний розвиток Sun, 31 Mar 2019 10:56:02 +0300
    «Facebook: оптимізація сторінок та груп» http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/24-facebook-optymizatsiia-storinko-ta-hrup http://metod.gi.edu.ua/profesiinyi-rozvytok/item/24-facebook-optymizatsiia-storinko-ta-hrup «Facebook: оптимізація сторінок та груп»

    В останні десятиліття відбулися радикальні зміни в галузі інформаційних комунікаційних систем. Ми переживаємо історичний період дуже швидкого росту інформаційних технологій. Вже найближчим часом саме розвиток інформаційної сфери, рівень інформаційної безпеки будуть визначати політичну та економічну роль держави на світовій арені. 

    На сучасному етапі світового розвитку набуває нового значення мережа Інтернет і все, що з нею пов’язано. Людство у своєму розвитку наблизилось до того, що Інтернет став основним генератором світових макротенденцій. Він сприяє трансформації ціннісних орієнтирів людства та його соціальних структур. Все більш популярними стають соціальні мережі, зокрема українська аудиторія Facebook невпинно збільшується. Розібратись у налаштуваннях та оптимізації сторінок не так і просто досвідченому користувачеві, не говорячи про новачків. Пропонуємо декілька порад щодо оптимізації сторінки Facebook.

    1. Стрічка новин

    Налаштування стрічки новин фейсбук передбачає, щоб ви бачили новини цікавих вам друзів і додатків. Велика кількість користувачів facebook не розуміють, як фейбук видає їм новини і тому їм не подобається ця соціальна мережа. Заходячи в стрічку новин, ви бачите багато публікацій, але насправді facebook показує ту інформацію, що цікава користувачеві. Колись ви ставили лайки до цих постів або коментували подібні записи. Стрічка підлаштовується під інтереси, і видає саме схожі новини. Цю стрічку можна налаштувати, щоб показувалася тільки потрібна інформація. Як же це зробити? Для початку потрібно перейти на головну сторінку профілю facebook натиснувши на ваше ім’я у верхній частині сторінки або пункт меню «Головна». У лівому вертикальному меню в розділі «Вибране» буде знаходитись пункт «Стрічка новин». Стрічку можна налаштувати в режимах «Популярні новини» або «Нові». При наведенні на «Стрічку новин» зліва від пункту меню з’являється шестерня. При виборі її можна буде відредагувати переваги стрічки. У спливаючому вікні з’являються настройки управління стрічкою публікацій. Серед основних налаштувань можна:

    • вибрати пріоритет новин для показу;
    • скасувати підписку на людей або додатків, публікації яких ви не хочете бачити в стрічці;
    • повернути підписку від відписаних пабліків;
    • знайти сторінки за інтересами;
    • додаткові настройки стрічки публікацій, де можна побачити приховані програми і т.д.
    1. Виділення тексту повідомлень

    У чаті можна писати не тільки звичайним текстом, але й курсивом або жирним шрифтом. Щоправда, це спрацює лише під час листування з комп’ютера, але спробувати варто. Для цього потрібно поставити нижнє підкреслювання перед і після потрібного тексту, щоб вийшов курсив. Для жирного шрифту зроби те саме, але зірочками, а для друкованого – апострофами. Наприклад:

    _курсив_
    *жирний текст*
    `друкований`

    1. Пошук користувачів за номером телефону

    Вас набирає дивний номер і ви не знаєте, чий він? У Facebook є функція пошуку за номером, для чого достатньо лише ввести його у вікно запиту й побачити, кому він належить. Звісно, це працює лише в тому разі, коли людина вказала свій номер у налаштуваннях акаунту, але більшість робить це ще під час реєстрації.

    1. Налаштування автоматичного відтворення відео

    Для веб-версії Facebook ви зможете відключити автоматичний запуск відео у стрічні новин за такими інструкціми:

    • увійдіть в систему ваш аккаунт Facebook, потім відкрийте настройки 
    • потім натисніть на «Відео»
    • в правій панелі змініть параметр стану Авто-Play Відео 
    1. Кнопка «Подобається!»

    Один з найбільш потужних інструментів на Facebook'у, кнопка «Подобається!», не лише розповідає про ваше схвалення дій, брендів, статей та продуктів іншим користувачам, але й Facebook та третім сторонам. Кнопка «Подобається!» є практично під усіма типами контенту Facebook: оновленнями статусу, фото, коментарями, сторінками брендів (у формі життєпису), додатками і навіть рекламою. Проте, ви, ймовірно, також бачили кнопку «Подобається!» від Facebook на третіх сайтах: сайтах споживчих, новинних видань, мобільних та соціальних додатках, рекламних оголошеннях. Ці сайти використовують соціальні плагіни Facebook. Коли ви "вподобаєте" щось за межами Facebook.com, це з'являється на вашому життєписі, де френди можуть прокоментувати цю вашу дію. Коли Facebook створив можливість використовувати цю кнопку за межами Facebook.com, він відкрив багатий соціальний шар, про який ніколи раніше не мала уявлення більшість соціальних мереж. З іншого боку, майте на увазі, що Facebook відстежує ваші "вподобайки" і використовує ці дані для "поліпшення якості таргетування" рекламних оголошень на сайті. Якщо поширення цих даних змушує вас нервуватися, ви не самотні. Просто пам'ятайте, що Facebook може поділитися цими даними про вашу поведінку з третіми сторонами.

    1. Теги та тегування

    Колись # був просто знаком фунта або звичайною типографською решіткою. Але потім з’явився Twitter і перетворив звичайний знак решітки в онлайн-сенсацію. Тепер якою б соціальною мережею ви не користувалися, будь то Twitter, Instagram, Pinterest, Google+, YouTube, або Facebook, Вам не вдасться уникнути # хештегів. Для людини, яка тільки почала своє знайомство з соціальними мережами, хештеги можуть здаватися чимось незрозумілим, дратівливим і марним на перший погляд. Але коли Ви зрозумієте їх зміст і як ними користуватися, хештеги стануть для Вас незамінним інструментом у залученні цільової аудиторії та підвищенні впізнаваності вашого сайту. Хештег є слово або кілька слів після значка решітки. Приклади хештегів: #смартфони #інтернетмагазинтелефонів #магазинgsmka. Решітка робить зі звичайного слова посилання і якщо клікнути по ньому, користувачеві відкривається необмежена кількість повідомлень даної мережі, що містять такий хештег. Щоб повідомлення в блогах і соціальних мережах були відзначені хештегом правильно, необхідно дотримуватися наступних рекомендацій:

    • Ключове слово для позначки хештегом може бути написано як латиницею, так і кирилицею, тобто можна писати як #ялюблюньюйорк, так і #ilovenewyork;
    • Позначати хештегом можна будь-яке ключове слово в будь-якому місці будь-якого повідомлення в соціальних мережах. Багато хто помилково вважає, що хештеги доречні тільки на початку повідомлення, однак це далеко не так - хештеги в середині або кінці поста мають однакову «силу»;
    • Ключове слово необхідно ставити після решітки без пробілу;
    • Якщо необхідно використовувати два і більше хештегів в одному повідомлення, то їх необхідно розділяти пробілами;
    • Якщо в якості ключового слова для позначки хештегом використовується не одне слово, а кілька, то ці слова необхідно писати одним словом (тобто без пробілів) або з нижнім підкресленням. Наприклад: #телефонинокіа або #телефони_нокіа;
    • Хештегом можна користуватися для залучення уваги до свого посту в усіх популярних соціальних мережах, таких як фейсбук, твіттер, гугл+, інстаграм, вконтакте та інших менш популярних;
    • Не варто використовувати більше двох хештегів в постах твіттера і фейсбук, тоді як в інстаграмі найбільшу популярність отримують пости з кількістю хештегів більше десяти;
    • Хештеги можна використовувати як в повідомленнях, так і в коментарях до повідомлень.
    1. Додавання в друзі та підписки

    Якщо ця функція активована, кнопка "Підписатися" відкриває певні розділи та оновлення статусу вашого Життєпису для решти людей, що не є вашими френдами. (Не хвилюйтеся, ви можете контролювати, яку інформацію бачитимуть люди.) Ця функція особливо корисна для зірок, журналістів та інших публічних осіб, які хочуть підтримувати зв'язок з фанами чи фолловерами, не надаючи їм доступу до свого приватного профілю. Це схоже на дуже публічний та прозорий характер Twitter'а. Якщо особа активувала кнопку "Підписатися", ви побачите у правому верхньому кутку його чи її Життєпису. Багато користувачів не бажають активувати цю кнопку, воліючи просто підтримувати зв'язок з відібраними френдами. Але майте на увазі, що цей інструмент може бути корисним в особливих випадках, коли треба стати трохи більш прозорим під час пошуку роботи (якщо на Життєписі всі оновлення є прийнятними для цього). Ви автоматично підписані на всі оновлення ваших френдів, але спробуйте знайти життєпис якої-небудь зірки або публічної особи, яка активувала цю функцію - щодня їх стає дедалі більше.

    1. Збереження цікавих дописів та статей

    Немає часу прочитати довгий допис або боїтеся  потім його не знайти? Facebook подбав про це та створив функцію «Закладки». У правому верхньому кутку кожного посту є три крапки: натисни на них, а далі побачиш «зберегти допис». Усе збережене знайдете у відповідному розділі на головній сторінці.

    1. Позначення друзів в дописах

    Якщо ви надрукуєте ім’я вашого друга в Facebook, оновлюючи статус або залишаючи коментар, Facebook автоматично створить посилання на сторінку одного. Фактично, з’явиться список можливих автозаповнення власних назв як, наприклад Іван ( «Ivan»). Як тільки ви ввели ім’я, ви можете видалити прізвище щоб уникнути формальності, або клікнути на середину повідомлення для редагування імені, змінюючи «Іван Петров» на «Іван» або «Петров». На жаль, ви можете тільки скоротити ім’я – змінити «Іван Петров» на «Друже» не вийде. Якщо ім’я не створюється автоматично – додайте перед ним значок @, наприклад @Galyna Minialuk, – ред. 

    Використані джерела:

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Колодницька Тетяна) Професійний розвиток Mon, 01 Apr 2019 10:48:46 +0300
    Чи потрібен конспект заняття? http://metod.gi.edu.ua/planuvannia-ta-orhanizatsiia/item/23-chy-potriben-konspekt-zaniattia http://metod.gi.edu.ua/planuvannia-ta-orhanizatsiia/item/23-chy-potriben-konspekt-zaniattia Чи потрібен конспект заняття?

         Якість сучасного заняття  визначається якістю підготовки до нього, а підготовка - це не що інше, як  його моделювання або проектування, оформлене у вигляді конспекту заняття  (короткого або розгорнутого). У звичному розумінні  конспект - це короткий виклад певного масиву інформації. Однак у педагогіці в термін «конспект заняття» закладається поняття, яке в значній мірі відрізняється від звичайного уявлення про конспекти.  У сучасній педагогічній науці конспект  заняття (уроку) - це повний і детальний план майбутнього заняття, який відображає його зміст і включає розгорнутий опис його ходу. У зв'язку з цим часто вживаються  словосполучення «план-конспект заняття»,  «технологічна карта заняття»,  які точніше відображають суть даного поняття.

         Спробуємо розібратись, навіщо ж потрібен конспект заняття?

         По-перше: конспект  є невід'ємною частиною підготовки викладача до майбутнього заняття.  Оскільки в плані-конспекті викладач фіксує зміст і послідовність освітнього процесу, він допомагає в систематизації матеріалу, побудові логічної послідовності  подачі інформації, уточнення необхідних формулювань і понять. Саме тому, конспект є свідченням  ретельної  підготовки викладача до здійснення ним освітньої діяльності.    

         З іншого боку, конспект заняття є офіційним  документом, що підтверджує, наскільки ефективно і повно виконуються навчальні програми, наскільки компетентно  здійснюється викладання.

         Ще однією особливістю  конспекту є те, що він дозволяє викладачу здійснити самоаналіз  власної діяльності, як виявити помилки, так і зафіксувати методичні  знахідки.

         Звертаємо увагу і на те, що методика оцінки рівня кваліфікації педагогічних працівників включає  аналіз вміння моделювати заняття на основі відповідних конспектів, а  сам конспект є формою поширення передового педагогічного досвіду.  

         Яким же має бути конспект заняття?

         Написання конспекту заняття – процес  творчий, і кожен педагог сам обирає форму та зміст даного документу, однак є певні правила складання конспекту заняття, яких рекомендується  дотримуватись. Перехід  до компетентнісного навчання на основі  студентоцентрованого та системно-діяльнісного підходу  виокремлює такі  вимоги  до складання конспекту сучасного заняття:

    • методи, цілі, завдання повинні відповідати темі та типу заняття;
    • цілі та завдання повинні бути досяжні та чітко сформульовані;
    • обов'язкова наявність аргументовано сформульованої мотивації до вивчення теми;
    • хід заняття повинен сприяти виконанню поставлених завдань і досягнення цілей.

         Таким чином, визначення переліку цілей заняття і способів їх досягнення є наріжним каменем в процесі складання конспекту.

         У наступних публікаціях зупинимось детальніше на сучасних формах конспектів, спробуємо розібратись у оптимальній структурі конспекту.

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Глинська Марина) Планування та організація Tue, 26 Feb 2019 17:07:37 +0200
    Інтеграція. Як? Навіщо? http://metod.gi.edu.ua/vykladannia/item/22-intehratsiia-yak-navishcho http://metod.gi.edu.ua/vykladannia/item/22-intehratsiia-yak-navishcho Інтеграція. Як? Навіщо?

    Той, хто серйозно прямує до пізнання істини,

    не повинен займатися якоюсь однією наукою,

    бо всі вони тісно взаємопов’язані.

    Рене Декарт

    Інтеграція (від лат. "повний, цілісний") - це створення нового цілого на основі виявлення однотипних елементів і частин із кількох раніше розрізнених одиниць (навчальних предметів, видів діяльності тощо). З позиції педагогічних наук інтеграція – це процес взаємопроникнення наук, не розчинення одне в одному, а об’єднання в єдине ціле раніше ізольованих частин, внаслідок якого основні компоненти дисциплін синтезуються в цілісну систему.

    Інтегроване навчання (Адаптовано з “Natural Curiosity: A Resource for Teachers” University of Toronto OISE) – це навчання, яке ґрунтується на комплексному підході. Освіта розглядається через призму загальної картини, а не ділиться на окремі дисципліни.

    Не секрет, що студенти ділять основні закони, електрони, молекули, атоми, кристали, тіла й інші об'єкти навколишнього світу на фізичні, хімічні, біологічні, математичні, не зв'язуючи їх між собою. Впровадження інтегрованих занять перебудовує сприйняття студентів одного предмету як щось відокремлене від інших, поєднує їх деякі елементи в єдине ціле, показує, що всі галузі сучасної науки тісно зв'язані між собою, тому й навчальні предмети не можуть бути ізольованими один від одного.

    Інтеграція буває внутрішньо- та міжпредметна.

    Внутрішньопредметна інтеграція включає:

    – фрагментарну інтеграцію, з окремими фрагментами заняття, які вимагають знань з інших предметів,

    – вузлову інтеграцію, коли протягом всього заняття викладач опирається на знання з інших предметів, що є необхідною умовою засвоєння нового матеріалу.

    Міжпредметна або синтезована інтеграція об’єднує знання різних наук для розкриття певного питання. На перехресті цих підходів можуть з’являтися цікаві результати: народження абсолютно нових предметів, нових спеціальних курсів; оновлення змісту всередині одного або декількох суміжних предметів; поява блоків занять, які об’єднують матеріал одного або ряду предметів зі збереженням їх незалежного існування; разові інтегровані заняття різного рівня і характеру.

    Цілеспрямовані та змістовні інтегровані заняття встановлюють міцні зв’язки між навчальними дисциплінами, вносять новизну в традиційну систему навчання, допомагають студентам зрозуміти важливість вивчення основ наук як єдиної системи знань.

    Інтегровані заняття відповідають провідним тенденціям розвитку освіти, вносять новизну, оригінальність в педагогічний процес навчання. Використання інтегрованих методів має переваги в тому, що дозволяє урізноманітнювати навчальну діяльність, позбавлятися шаблонів, сприяє підвищенню активності студентів, а отже – і ефективності заняття.

    ]]>
    noreply@gi.edu.ua (Ятчук Марія) Викладання Mon, 18 Feb 2019 19:25:48 +0200